CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, July 14, 2009

Pre- School Searching for Batrisyia

Starting from now...aku and hubby dah mula searching pre-school utk Batrisyia. Aku and hubby planning utk enrol kan Trisyia ke pre school next year. Harus okay!! Trisyia pun dah terlalu excited nak ke sekolah..hehehehe.:) Anak sulung ku ini sudah mengerti perkataan dan makna "BOSAN". Dia dah mula tahu bosan duduk di rumah.Tak ku sangka....pening juga memikirkan pre-school yang mana satu sesuai utk anak sulung ku ini. Aku dan hubby harus buat penyelidikan..che wahhh!!! buat research dari pelbagai aspek. So far aku baru buat research melalui internet dan tanya pengalaman dan pendapat dr member-member terdekat aku.Dari aspek apa yang aku and hubby lihat adalah

1. Location
2. Environment dan
3. Konsep pembelajaran

So far pilihan dari mata ke hati...

1. Q-dees

2. Genius Aulad -Islamic Enrichment Centre


3. Smart Reader
Di antara 3 pilihan ku ini...Yang mana satu sesuai utk anak ku??? Ermm..yang pasti aku and hubby berhajat utk membuat rombongan cik kiyah ke setiap pre-school nie...:). Satu kemestian kan kengkawan utk melihat sendiri environment, bertemu dgn semua bakal-bakal guru dan melihat semua silibus pembelajaran dan teknik nyer. Baru aku boleh menilai nyer dr segi pro's and con's kan...

Frenz...Ada sesiapa yang sudi memberi idea dan berkongsi pengalaman dalam mencari pre-school utk anak???? Help!!! Help!!!! Aku harus membuat keputusan yang cepat...sbb registration sudah pun bermula!!!

9 comments:

Mimi said...

bestnyer Ikka nak enrol Trisyia preschool...Ikka dok kat area mana ye?
Kat KJ ke? KJ mmg senang kan..banyak ada tadika kt situ yg sesuai..semoga sukses dlm pencarian anda..
p/s - sorry xde experience nak share, tapi if Ikka tinggal kat area my house, bole la recommend Tadika yg kami dah aim nak enrol Najeeb kat situ..insyaAllah..

mrs khairul said...

ikka betul tu..ikka kena p school tu jumpa principal or teacher dia..tgk2 mana yg better..tiga2 tuh mmg bagus..cuma nya..kalo kat AULAD dia ada belaja agama..sbb anak kwn niza p yg kat subang tuh..speaking omputih ok..ngaji pun ok..umo 5 tahun dah pandai solat..alhamdulillah..

apapun terpulang lah pd ikka..good luck to trisya..

mrs khairul said...

opppsss..ikka niza asik lupa nak email mntk adress bagi present kat anak2 ikka..hehehe..

Sham Ummi Echa said...

aku pon xde experience lg..lg pon nx year aku mebi x anta echa pi preschool lg.. abah dia kata echa muda lg..wpon anak kita ni lahir thn yg sama..tp echa lahir bulan 10..ujung thn..so kalo dia g preschool nx year umor dia br 3thn 2 bln cam2..so abah dia xnk.. tp aku pon cam minat ngan genius aulad tu..sbb dia seimbang dunia dan akhirat kan..ada ajar solat ngaji sumer.. apa2 pon ko g wat lawatan tapak kt school tu sumer baru la leh wat keputusan kan

Anonymous said...

Ikka kami pun terpikir nak anto Adriana pergi skool..tuh la tgh cari² kat aner nak anto dia.. ramai kata smart reader ok... tuh la den pening ni...
yup betoi.. d/org dah start bosan.. agaknya nak berkawan kot...

♫♪Cik Puan Mimi ♫♪ said...

pengalaman kak mimi la yer ikka.. bagi kak mimi semua kindy tu bagus2 belaka.. semua orang nak anak mereka pandai dari segi belajar dan pandai bergaul..

kak mimi memang minat smart reader.. tapi bila survery semua lokasi smart reader di shop lot.. kak mimi jadi tak berapa minat, sebab kalau boleh bila hantar, malas nak parking keta.. just nak turunkan anak dan terus ke sekolah.. tapi kalau kat shoplot tu, takkan nak biarkan anak pi sendiri kan.. so cancel.. last2 pilih q-dees (biasanya mana2 q-dees di rumah banglo), sebab setiap kali hantar dan jemput farhan, cikgu dia mesti jemput mereka ke kereta.. tu dah rutin cikgu dorang hari2.. kat area2 selayang, kl, kak mimi tak jumpa plak genius aulad tu.. tapi dengarnya memang bagus .. tak dinafikan

farhan plak, masuk ke q-dees with ZERO english.. memang tak pernah cakap english langsung.. risau jugak, masa 1st time masuk, dia tak boleh communicate dengan kawan2 dan cikgu.. tapi alhamdulillah, setelah 7 bulan belajar kat situ, dia dah boleh speaking walaupun still broken.. kalau main sorang2, memang dia speaking la.. adik dia yang tak tau apa2, mesti ikut jer apa yang farhan cakap.. memang teruja sebab dia dari tak tau speaking langsung, sekarang tapi dah boleh .. memang puas hati ..

kalau ikka lebih cenderung trisya belajar ke arah keagamaan, so genius aulad is the best. sebab kat sana, lebih banyak tertumpu pada belajar agama.. cikgu pun mostly melayu.. english pun ok jugak.. kalau smart reader dan q-dees ni, cikgunya lebih ramai kepada cina dan india.. cikgu melayu pun cuma seorang iaitu ustazah untuk mengajar agama.

so, bagi kak mimi semuanya bagus, tak de yang tak bagus (yer la sekolah berbayarkan, hehehhe).. cuma kena pandai pilih la berkenan di hati .sori panjang plak mengomen

Iena@MaMaJannah&Rizqi, said...

tu yg best dok kolompo ni..mcm2 choice..
tangkak gak yg hanya ader qdees..tu pun baya jannah tak der org melayu..
isk..isk..
good luck utk erma.betul kata dorang..kener pi lawatan..duduk kat sana..
kalo leh masa dorang tengah ader kelass..

☆ lieya latif ☆ said...

lieya pun rase ikka dah patut anta trisyia ke school...sebab anak dare ikka ni friendly, suke berkawan....sure die suke gi sekolah nanti.....

sume yg ikka list kan tu terbaik....pilih laa mane yg senang nak anta, silibusnye...

all the best okey..

Erna said...

Yup, harus buat lawatan ke setiap skool, pastu bawa Trisyia sekali, tgk mana yang dia berkenan, yg nak belajar nya dia, harus dia yg mesti enjoy belaja hehehe....