CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, March 8, 2009

Rezeki yang di pinjam hanya sementara

Kronologinya....

On the

2/3/2009 - Went for my pregnancy check-up at DEMC. Sedih rasa nya bila doctor scan ckp my baby tak membesar. Doktor tanya aku..aku nie tak pasti tarikh atau tak pasti bulan..yang aku pasti aku tahu bila bulan terakhir aku datang period..cuma tarikh je yang tak pasti. Doktor kata tak apa..aku kena dtg semula utk check-up lagi 2 minggu..jika tak ada apa-apa perubahan bermakna aku alami keguguran dalaman..kerana aku tak mengalami apa-apa pendarahan. Tetapi doctor pesan..kalau ada pendarahan dalam tempoh 2 minggu terus ajer ke hospital.Balik rumah..just memohon pada Allah S.W.T yang terbaik buat aku.

3/3/2009 - Aku ke ofis macam biasa...walaupun hati nie sedih dan risau. tapi dalam masa yang sama pinggang ku sakit mcm senggugut..tp aku buat dunno jer..dalam hati mungkin back sprain kut...tido salah posisi kot.Dalam pukul 3.00 ptg mcm tu..aku nak solat Zuhur...aku ke washroom..tengok aku ada pendarahan..keluar cecair coklat-coklat. Hati ku mula cuak...terus tak jadi solat..terus call hubby. Hubby pun terus kata kena gie hospital. Aku pun dpt kan doctor personally..doctor kata datang terus ke hospital esok pagi.

4/3/2009 - Awal pagi lagi aku ke hospital dgn hubby. Doctor scan still tak ada apa-apa perubahan. Mcm tu juga rupa janin aku. Doctor kata tak apa..doctor bagi ubat utk aku kuat kan rahim dalam masa yang sama doctor tanya pada aku..mcm mana Emma..you confident nak teruskan pregnancy nie??? Hanya tuhan saya yang tahu apa yang aku rasakan pada masa itu..Aku pun jawab..apa pendapat doctor??? Doctor pun ckp tak apa Emma kita usaha mana yang kita mampu yang lain kita berserah pada Allah s.w.t. Aku pun di beri MC selama 3hari utk banyak kan berehat.

5/3/2009 - Aku berehat di rumah...tapi dalam masa yang sama pendarahan ku makin kuat dan banyak. Perut dan pinggang ku makin sakit. Aku dalam hati banyak berdoa..aku berserah pada Allah s.w.t..sekiranya tak ada rezeki aku utk aku mengandung lagi dlm masa terdekat aku terima...aku pasrah. Yang datang dari NYA semuanya baik..pasti ada HIKMAH nya. Apa-apa pun aku tetap berfikiran positive. Hubby di ofis sentiasa call aku menanyakan khabar aku...mcm mana..pendarahan ada kurang tak...??? tapi yang pasti tidak. Menjelang malam...aku dapat merasakan yang aku keguguran..sbb pendarahan ku makin laju..dan dah pun keluar darah beku..Malam tu ..aku tido tak lena sbb pinggang ku sakit.

6/3/2009 - Pada awal pagi selepas subuh...aku terus ke DEMC kerana perut dan pinggang ku terasa sakit..ya amat..mcm sakit nak bersalin. Aku terus ke Wad kecemasan...Doctor check aku....seluk aku..dan mengesahkan aku keguguran dan kena buat D&C. Sementara tunggu proses kemasukan wad semua..doctor bagi injection aku ubat tahan sakit...adalah rasa kekurangan sakitnya dan aku pun mula rasa mamai..Lebih kurang pukul 12.00 tghari aku di tolak ke Operation theatre..Aku mula rasa gementar..sbb aku akan di bius habis..masa tu aku minta ampun banyak-banyak pada hubby dan Allah s.w.t...lebih kurang pukul 3.00ptg aku pun sedar dari ubat bius..dan tengok aku dah pun berada di wad.Apa yang berlaku dlm tempoh 3jam itu pun aku tak pasti..aku tanya hubby...aku dah pun selesai buat D&C..Hubby ku kata doctor tunjuk janin aku yang dah hancur itu padanya dan doctor akan bawa ke lab utk buat ujian..utk melihat apa punca nya aku keguguran. Pada hari yang sama aku di benarkan pulang ke rumah. Aku diberi MC selama seminggu utk berehat. Aku pulang ke rumah dgn perasaan yang sedih tapi aku bersyukur pada Allah s.w.t semuanya berjalan dengan lancar. Aku dan hubby terima seadanya ujian yang diberikan kepada kami ini..Apa yang pasti aku tahu ada HIKMAH di sebalik apa yang telah berlaku. Life must go on okay!!!!

13 comments:

mrs khairul said...

ikka takecare yek..rehat byk2 k..niza pun pnh miscarrigen. wat D&C gak..waktu darah turun tuh mmg sakit sgt..mcm kena senggugut..msa nurse tolak p OT tuh rs seram semacam jek..doc bius habes....emm..xde rezki kan..

maybe sbb ikka aktif sgt kot..main futsal ke..whatever it is..ada hikmah disebalik dugaan allah tuh..let gone be by gone..

mrs khairul said...

apa aku type nih..heheh.."miscarriage" ok

Hirda Ibrahim said...

ikka,
i'm sorry to hear what happened to u.
byk2kan berehat and jgn difikirkan sgt. ada rahmat disebalik semua ni.
take care dear...

Mimi said...

Ikka..harap bersabar dgn dugaan ini ye..take care and kisses to your daughters..

Jue ~ mama DnD said...

erm begitulah ikka kalo bukan rezeki kita...akak pun pernah keguguram.. kalo ada dah besar dah 5thn dah.. tp itulah kalo dah takdir ianya dipinjamkan hya tuk seketika.. yg pasti setiap apa yg berlaku itu ada hikmah di sebaliknya... semoga cepat sembuh & take care..
note: masa kena sorong nak buat d&c tu mmg seram..lbh seram dr kena sorong nak buat c-sec..

☆ lieya latif ☆ said...

ikka, lieya tumpang sedey dgn berita nie....terkejut bile bukak blog ikka.....sabar yeak....tak de rezeki kali nie.....insyaallah Allah bagi rezeki lain.....

mungkin badan ikka lum sedia lagi kot...sebab baru jek ngan sara....aktif pun mungkin juga kot....

jgn sedey2 okey...take care dear!!!

Anonymous said...

Ikka... feel sorry 2 hear bout ur misscarriage... nak buat camner xde rezeki... bykkan berehat ya Ikka... Tentu ader rahmat disebaliknyer...
sediy baca...sabar ya....dgr kena D&C tuh mcm takut jer....

Sham Ummi Echa said...

emma..sori sbb br jer tau hari ni.. ptt la da lama x nmpk kt ofis.. apa pon harap emma & hubby tabah mnghadapi dugaan ini.. anggap la ianya bkn rezeki dan ada hikmat di sebalik semua dugaan ini.. jaga diri baik2 okeh.. kitorang semua sayang n ambil berat kt emma..

wanie said...

ikka..byk2 bersabar ye..ade hikmah sebalik semua ni...take care ok

♫♪Cik Puan Mimi ♫♪ said...

tabahkan hati, mungkin ada hikmah disebalik apa yang kita tak tau.. insyallah Allah akan beri rezeki yang lain pada ikka.. mungkin yang lebih baik..

take care

Puan Iza said...

ikka....sedih iza dgr apa yg berlaku pada ikka tu....harap ikka sabar yea.....iza pun penah alami miscarriage nie bulan 12 thn lps...iza faham perasaan ikka...jgn sedih sgt2 tau....insyaallah ada rezeki lg nnt :-)

Tapi, masa yg darah turun tu kan mmg sakit sgt2....cam sengugut. iza pun wat D&C gak....bius abis gak....risau mmg la risau ka...tapi al-hamdulillah...semuanya selamat....

Apa yg berlaku nie ada hikmahnya....

Butik Remaja & Wanita said...

salam kak....

semoga tabah menghadapi dugaan Allah ni ye...setiap apa yang berlaku msti ada hikmahnya..

mana tau lps ni dapat baby kembar plak hehehehe aminnnn...

Ciklinn said...

takper takder rezeki lah tu..cuba lagi key..sabar yerk...